Färg :
Dessa allmänna försäljningsvillkor (nedan kallade "villkoren") erbjuds av HOORTRADE, ett förenklat aktiebolag med ett kapital på 7 500 euro, registrerat i Lyons handels- och företagsregister under nummer 878 143 601 och vars registrerade kontor ligger på 83/85 boulevard du parc de l'Artillerie i LYON (69007) (nedan kallat "HOORTRADE").
Genom sin webbplats tillgänglig på webbadresserna www.sicaan.fr/ - www.sicaan.be/ - www.sicaan.it/ - www.sicaan.es/ - www.sicaan.de/ - www.sicaan.nl/ - www.sicaan.pl/ - www.sicaan.lu/ - www.sicaan.pt/ - www.sicaan.at/ - www.sicaan.ie/ - www.sicaan.dk/ - www.sicaan.fi/ - www.sicaan.se/ - www.sicaan.co.uk/ - www.sicaan.cz/ - www.sicaan.gr/ - www.sicaan.hr/ - www.sicaan.hu/ - www.sicaan.lt/ - www.sicaan.lv/ - www.sicaan.ro/ - www.sicaan.si/ - www.sicaan.sk/, HOORTRADE erbjuder försäljning av produkter avsedda för inomhus- och utomhusinstallation (hädanefter "Produkterna"), till alla köpare, fysiska personer, som agerar för ändamål som inte faller inom ramen för hans yrkesverksamhet och har sin hemvist på franskt territorium eller i en medlemsstat i Europeiska unionen (nedan kallad "kunden").
Varje kund bekräftar att de har varit medvetna om, på ett läsbart och begripligt sätt, dessa villkor samt all information som är nödvändig för genomförandet av dessa villkor, i enlighet med artiklarna L.111-1 till L.111-8 och L.221-5 i konsumentkoden, innan något avtal ingås med HOORTRADE.
1. TILLÄMPNING OCH VERKSTÄLLBARHET AV DE ALLMÄNNA VILLKOREN
1.1 Dessa villkor gäller, utan begränsningar eller reservationer, för alla beställningar av produkter som placeras på webbplatsen av kunden.
1.2 Syftet med dessa allmänna villkor är att definiera villkoren för beställning av produkter på webbplatsen samt parternas respektive rättigheter och skyldigheter i samband med leveransen av produkterna.
1.3 Om inte annat skriftligen överenskommits mellan parterna, har dessa villkor företräde framför eventuella klausuler om motsatsen som härrör från allmänna villkor som tidigare utarbetats och publicerats på webbplatsen. De gäller med undantag för alla andra avtal.
1.4 Dessa villkor anses vara en integrerad och väsentlig del av det avtal som ingåtts mellan HOORTRADE och var och en av dess kunder. De är tillgängliga när som helst på webbplatsen.
1.5 Dessa villkor meddelas systematiskt till kunden i samband med validering av deras beställning, vilket innebär fullständigt och oreserverat godkännande av dessa villkor. Detta godkännande består av att kryssa i motsvarande ruta som tillhandahålls för detta ändamål. Att kryssa i denna ruta anses ha samma värde som en handskriven signatur från Uppdragsgivaren.
1.6 HOORTRADE förbehåller sig rätten att när som helst ändra och/eller anpassa dessa användarvillkor. I detta fall är endast den version som gäller på beställningsdagen på webbplatsen giltig för kunden.
1.7 Det faktum att HOORTRADE inte använder sig av någon av bestämmelserna i dessa användarvillkor vid en viss tidpunkt kan inte tolkas som ett avstående från rätten att åberopa dem vid ett senare tillfälle.
1.8 HOORTRADE uppmanar varje kund att läsa dessa villkor noggrant, skriva ut dem och/eller spara dem på något varaktigt medium innan de gör en beställning av produkter på webbplatsen.
2. SKAPANDE / INNEHAV AV ETT PERSONLIGT KUNDKONTO
2.1 Skapandet och/eller innehavet av ett personligt kundkonto är en nödvändig och obligatorisk förutsättning för att validera en beställning av produkter på webbplatsen.
2.2 Kunden kan skapa sitt personliga konto:
Från det första besöket på webbplatsen eller vid någon annan tidpunkt under ett efterföljande besök på webbplatsen, från den flik som tillhandahålls för detta ändamål och som är tillgänglig på alla sidor på webbplatsen.
När du gör en beställning på webbplatsen, efter att ha valt de produkter de vill beställa och validerat sin "kundvagn".
2.3 För att skapa ett personligt konto måste kunden fylla i all nödvändig information om honom/henne, det anges att eventuella ofullständiga kontoskapande inte kan valideras. Inloggningen som valts av kunden kan inte ändras. I händelse av ett fel måste kunden återskapa ett konto, varvid det anges att det inte är möjligt att överföra data från ett konto till ett annat.
2.4 Under inga omständigheter kan HOORTRADE hållas ansvarig för ett fel av kunden i hans e-post som resulterar i att HOORTRADE inte har mottagit meddelanden om spårning av hans beställning.
3. ATT GÖRA EN BESTÄLLNING PÅ WEBBPLATSEN
3.1 Alla beställningar av produkter görs online via webbplatsen. HOORTRADE strävar efter att tillhandahålla så exakta bilder och beskrivningar som möjligt för produkterna. Men eftersom dessa visuella och illustrativa texter inte är avtalsenliga, kan kunden inte ta HOORTRADEs ansvar i detta avseende. Mindre skillnader i färg, storlek eller textur mellan den levererade produkten och dess representation på webbplatsen kan förekomma och ska inte utgöra grund för klagomål, återbetalning eller kompensation, så länge sådana skillnader inte påverkar den normala användningen av produkten.
3.2 Kunden förbinder sig att, innan han eller hon gör en beställning, noggrant läsa monteringsanvisningen för den aktuella produkten som finns tillgänglig på webbplatsen. Detta meddelande är det enda auktoritativa dokumentet som rör dimensionerna och de tekniska specifikationerna för produkterna.
3.3 HOORTRADE accepterar inte någon beställning av specialtillverkade produkter som inte presenteras på webbplatsen.
3.4 Förutsatt att det uttryckligen föreslås av HOORTRADE på webbplatsen kan kunden:
Förbeställ en produkt som är slut i lager och som håller på att fyllas på i lager.
Beställ en produkt i lager. I dessa två fall måste kunden betala hela beloppet för beställningen på webbplatsen vid tidpunkten för beställningen eller förbeställningen.
I dessa två fall måste kunden betala hela beloppet för beställningen på webbplatsen vid tidpunkten för beställningen eller förbeställningen.
3.5 Kunden väljer direkt på webbplatsen den eller de produkter som han eller hon vill beställa och kan när som helst gå in på sidan "Min varukorg" för att se de valda produkterna och validera dem för att kunna göra sin beställning.
3.6 Kunden måste under alla omständigheter logga in på sitt personliga konto, om han inte har gjort det i förväg, eller om det inte är möjligt, skapa ett konto för att kunna göra sin beställning på webbplatsen. Som en del av slutförandet av sin beställning kommer de att behöva tillhandahålla ytterligare information om sitt telefonnummer för att underlätta bokningen av möten för leverans av sina produkter, samt leverans- och faktureringsadressen för sin beställning. I detta avseende kan kunden inte begära leverans av de beställda produkterna i ett annat land än det där han har skapat sitt personliga konto. Vissa städer eller kommuner är undantagna från leverans (se bilaga 2 till dessa allmänna villkor). I vilket fall som helst måste alla beställningar uppfyllas på vederbörligt sätt och måste innehålla denna information som är absolut nödvändig för beställningen. Kunden ansvarar för att de uppgifter som lämnas är sanningsenliga, korrekta och relevanta. Således kan HOORTRADE inte hållas ansvarig i händelse av en försening i leveransen på grund av en felaktig eller ofullständig leveransadress.
3.7 Kunden kan göra ändringar, korrigeringar, tillägg eller till och med annullera sin beställning tills den har validerats på sidan för ordersammanfattningen, före betalning.
3.8 Innan beställningen valideras måste kunden läsa dessa villkor och godkänna dem i sin helhet och utan förbehåll.
3.9 Efter validering av beställningen och leveransinformationen måste kunden välja betalningsmetod för sin beställning i det utrymme som är reserverat för detta ändamål, lägga till eventuell rabattkod och sedan validera betalningen.
3.10 Avtalet ingås slutgiltigt mellan HOORTRADE och kunden när orderbekräftelsen har mottagits av kunden. Denna orderbekräftelse innehåller dessa villkor i PDF-format. Den slutliga beställningen får inte annulleras, helt eller delvis, av kunden, förutom genom att utöva ångerrätten enligt artikel 7. Följaktligen, i händelse av ett fel i beställningen eller en dubblett, måste kunden kontakta HOORTRADE, som kan tillåta att beställningen återkallas före leverans. I ett sådant fall kommer den uttagsavgift som anges i punkt 7 att betalas av kunden.
3.11 Varje begäran som rör en beställning måste skickas till HOORTRADE via kontaktformuläret som är avsett för detta ändamål på webbplatsen, tillgängligt via kundens personliga konto.
4. PRISER OCH BETALNINGSVILLKOR
PRODUKTPRISER
4.1 Tillgång till webbplatsen och presentationen av produkterna är kostnadsfri. Endast beställning av en eller flera produkter kommer att vara föremål för betalning av den senare.
4.2 De tillämpliga priserna är de som gäller på dagen för beställningen på webbplatsen av kunden.
4.3 Priserna på produkterna och eventuella extra kostnader i samband med beställningen anges på ett tydligt och begripligt sätt i orderöversikten. Innan beställningen görs är kunden skyldig att bekräfta denna sammanfattning.
4.4 Genom att validera sin beställning bekräftar och accepterar kunden det pris som anges för produkten vid inköpstillfället som fast och slutgiltigt. Eventuella efterföljande ändringar av priserna på webbplatsen, uppåt eller nedåt, kommer inte att påverka beställningar som redan har validerats. Ingen begäran om återbetalning kommer att accepteras i händelse av ett nytt pris, lägre eller högre, för produkterna på webbplatsen. Kunden är skyldig att betala det pris som validerats vid tidpunkten för beställningen.
BETALNINGSVILLKOR
4.5 Priserna kommer att debiteras på grundval av de priser som gäller vid tidpunkten för beställningen. En faktura som sammanfattar alla produkter som beställts av kunden samt deras respektive kostnader kommer systematiskt att skickas till kunden.
4.6 Kunden kommer att betala priset för sin beställning, direkt på webbplatsen, enligt den metod och det betalningsalternativ som valts när han gör sin beställning, i enlighet med den process som tillhandahålls för detta ändamål. Beroende på kundens bosättningsland erbjuder HOORTRADE olika betalningsmetoder till kunden:
Vid betalning för en beställning eller en förbeställning med CB/Mastercard/Visa/PayPal/ SOFORT / GIROPAY / BANCONTACT / IDEAL / PRZELEWY24 / EPS / FINTECTURE, debiteras kunden när beställningen eller förbeställningen görs.
I händelse av betalning för en beställning eller förbeställning med betalningslösningen i 3 eller 4 delbetalningar med kreditkort, en tjänst som tillhandahålls av ALMA (Alma SAS), belägen på 176 Avenue Charles de Gaulle 92200 Neuilly-sur-Seine och registrerad i Nanterre handels- och företagsregister under nummer 839 100 575, debiteras kunden omedelbart för den första månadsbetalningen när beställningen eller förbeställningen görs. Beroende på vilken lösning som väljs kommer de månatliga betalningarna att debiteras varje månad, på årsdagen av undertecknandet av försäljningsavtalet, tills hela återbetalningen fastställs vid tidpunkten för valideringen av beställningen. HOORTRADE agerar inte på något sätt som långivare i den mening som avses i artikel L.311-1 i konsumentlagen. Om Alma vägrar att bevilja kredit för en beställning kan det leda till att beställningen annulleras. Varje uppsägning av de villkor som binder kunden och HOORTRADE kommer att resultera i uppsägning av villkoren eller kreditavtalet mellan Alma och kunden. Betalning i tre / fyra delbetalningar är tillgänglig via vår partner Alma. Säkerheten för betalningar garanteras av ALMA och dess tjänsteleverantörer. Alla betalningar är skyddade av 3D Secure. Köpbelopp: Endast köp mellan 50 € och 4000 € berättigar till betalning med Alma Avgifter: Genom att betala i flera delbetalningar med Alma betalar kunden juridiska förvaltningsavgifter som anges vid beställningstidpunkten. Alma är ansvarig för telebetalningar och utfärdar ett elektroniskt certifikat som ska fungera som bevis på belopp och datum för transaktionen i enlighet med bestämmelserna i artikel 1316 och följande artiklar i civillagen.
Beloppet betalas delvis genom ett lån beviljat av Alma SAS, ett betalningsinstitut och finansbolag som är godkänt av ACPR under nummer 17408 - IPC-kod. I enlighet med artikel L.312-50 i konsumentlagen, vid betalning i flera delbetalningar, inklusive betalning av en handpenning, förses köparen med ett kvitto på papper eller något annat varaktigt medium som motsvarar kvitto och som innehåller en fullständig återgivning av följande bestämmelser (artiklarna L. 312-52, L. 312-53 och L. 341-10 i konsumentlagen): Artikel L312-52: Avtalet om försäljning eller tillhandahållande av tjänster sägs upp på grund av lag, utan ersättning: 1° Om långivaren inte inom sju dagar från det att låntagaren accepterade kreditavtalet har underrättat säljaren om att krediten har beviljats. 2° Eller om låntagaren har utövat sin ångerrätt inom den frist som föreskrivs i artikel L. 312-19. När låntagaren på uttrycklig begäran begär omedelbar leverans eller leverans av varorna eller tillhandahållandet av tjänster, medför dock utövandet av ångerrätten från kreditavtalet inte automatiskt att avtalet om försäljning eller tillhandahållande av tjänster hävs, såvida det inte sker inom tre dagar från det att låntagaren har godtagit kreditavtalet. Avtalet ska inte sägas upp om köparen betalar kontant före utgången av de tidsfrister som anges i denna artikel. Artikel L. 312-53: I händelse av uppsägning av avtalet om försäljning eller tillhandahållande av tjänster som föreskrivs i artikel L. 312-52 ska säljaren eller tjänsteleverantören på enkel begäran återbetala det belopp som köparen skulle ha betalat i förskott för priset. Artikel L. 341-10: I fall av uppsägning av det avtal om försäljning eller tillhandahållande av tjänster som föreskrivs i artikel L. 312-53, från och med den åttonde dagen efter begäran om återbetalning av ett belopp som köparen har betalat i förskott, ska detta belopp enligt lag löpa med ränta på den lagstadgade räntan ökad med hälften.
4.7 Kunden informeras om att HOORTRADE för alla betalningar använder ett säkert betalningssystem som hanteras av de auktoriserade betalningsleverantörerna CHECKOUT och PayPal.
4.8 Underlåtenhet att betala på förfallodagen kommer automatiskt att resultera i att kundens beställning avbryts eller ogiltigförklaras utan föregående meddelande om lag och enligt lag, utan att det påverkar någon annan åtgärd.
SPECIALERBJUDANDEN OCH KAMPANJKODER
4.9 Specialerbjudanden och kampanjkoder (nedan kallade "Erbjudanden") är tillfälliga förmåner som erbjuds Kunder för att göra det möjligt för dem att dra nytta av rabatter eller ytterligare förmåner vid köp av produkter eller tjänster. Dessa erbjudanden som presenteras på webbplatsen är giltiga så länge de är synliga. Användarvillkoren, giltigheten och värdet på Erbjudandena varierar. För alla frågor som rör användningen av erbjudandena kan kunden kontakta HOORTRADE via kontaktformuläret som finns på dess webbplats.
Användning av erbjudanden
4.10 Erbjudanden är endast giltiga en gång per beställning och gäller för alla berättigade produkter. För att Erbjudandet ska vara giltigt vid köptillfället måste Kunden uppfylla de villkor som krävs för att Erbjudandet ska gälla: minimipris, vald vara, antal artiklar, giltighetsdatum etc.
Kumulativa erbjudanden
4.11 Om inget annat anges kan Erbjudanden inte kombineras med andra Erbjudanden.
Ångerrätt och återbetalning
4.12 Valideringen och betalningen av beställningen innebär att kunden accepterar priset fullt ut och utan förbehåll. Kunden får inte under några omständigheter begära återbetalning av sin beställning om kunden validerar beställningen utan att erbjudandet har beaktats.
4.13 I händelse av återkallelse av ett köp som gjorts med ett erbjudande kommer återbetalningen endast att ta hänsyn till det belopp som faktiskt betalats av kunden, efter tillämpning av erbjudandet. Erbjudandet som används vid tidpunkten för beställningen kommer inte att kunna återanvändas och kommer att betraktas som utgånget efter användning.
Ändring och annullering av erbjudanden
4.14 HOORTRADE förbehåller sig rätten att ändra eller avbryta ett erbjudande, när som helst, utan föregående meddelande. Ändringar av ett erbjudande kommer inte att gälla för beställningar som redan har gjorts före ändringen.
5. LEVERANS AV PRODUKTER
5.1 De produkter som beställs på webbplatsen levereras med alla tillhörande instruktioner för användning och installation. Dessa dokument kan också skickas till kunden på dennes begäran. Kunden informeras om att i händelse av en beställning av en produkt som levereras i flera paket, infogas motsvarande instruktioner i endast ett av de levererade paketen.
5.2 Kunden informeras om att produkterna levereras genom en transportör som är auktoriserad för detta ändamål. Leveransen är gratis.
5.3 Om inte annat anges på webbplatsen under beställningsprocessen eller i beskrivningen av de beställda produkterna (särskilt vid bokning eller förbeställning av en produkt), åtar sig HOORTRADE att skicka nämnda produkter inom 3 till 5 arbetsdagar från bekräftelsen av beställningen, förutsatt att ingen avvikelse inträffar under beställningen (felaktig adress, duplicerad beställning, kontakt via kontaktformuläret, etc.) Leveranstiderna som meddelas på webbplatsen är i enlighet med våra auktoriserade transportörers praxis, de kan förlängas i händelse av en ovanlig avvikelse under leveransen (frånvarande kund, fel adress, exceptionella förhållanden etc.). Under alla omständigheter kommer de beställda produkterna, exklusive förbeställningar, att levereras inom en period av högst trettio (30) dagar från det att avtalet med kunden har ingåtts. Förbeställningar säkerställer att kunden reserverar lagret av varor som är på väg. Kunden är medveten om att leveranstiden kommer att förlängas i händelse av en förbeställning. Leveranstider anges i arbetsdagar och anges endast i informationssyfte. Leveranser som görs inom denna trettio (30) dagarsperiod, exklusive förbeställningar, ska inte utgöra grund för ett krav, begäran om återbetalning eller kompensation.
5.4 Leverans ska ske till den adress som kunden har angett. HOORTRADE har inte möjlighet att ändra adressen efter valideringen av beställningen. Eventuell frånvaro av kunden under det leveransmöte som överenskommits med transportören, inklusive i händelse av ett fel i leveransadressen och/eller svårigheter att nå kunden, kommer att likställas med en vägran från kundens sida att ta produkterna i besittning. I ett sådant fall har HOORTRADE rätt att fakturera kunden för hela eller delar av de extra kostnaderna i samband med behovet av att göra en ny leverans av produkten/produkterna, som kunden kommer att ha informerats om i förväg
5.5 I händelse av att kunden inte får den beställda produkten/produkterna, utan motivering av ett fel som kan hänföras till HOORTRADE, förbehåller sig HOORTRADE rätten att debitera kunden kostnader för att försöka leverera eller returnera på nytt beräknat i enlighet med returkostnadsschemat som anges i artikel 7.7.
5.6 Vid leverans ska kunden vara noga med att omedelbart kontrollera antalet levererade paket samt deras skick. Kunden kan vägra att ta emot ett paket vid leveranstillfället om han eller hon upptäcker en avvikelse i leveransen (skada, skadad eller öppnad förpackning, trasiga eller skadade produkter osv.). I händelse av att ett paket saknas i leveransen måste kunden ange detta på följesedeln, med hänvisning till det saknade paketet, och ta de andra paketen i besittning. Kunden har sedan en period på tre (3) dagar för att bekräfta denna skada till transportören och att informera HOORTRADE genom rekommenderat brev med mottagningsbevis. I annat fall kan transportören inte hållas ansvarig. Om de produkter som beställts av kunden har skadats eller skadats under transporten till den överenskomna leveransplatsen eller i avsaknad av ett eller flera paket, måste kunden vid leveranstillfället ovillkorligen formulera alla användbara, exakta och motiverade reservationer på den följesedel som transportören har presenterat för honom. Dessa reservationer måste formuleras på ett tydligt och detaljerat sätt (omnämnande av de saknade eller skadade paketen och numret i fråga bland de levererade paketen, beskrivning av det problem som uppstått och den resulterande skadan). Allmänna formuleringar, såsom "med förbehåll för öppnande" eller "med förbehåll för verifiering eller inventering av förpackningen" utgör inte exakta och motiverade reservationer som förväntat av HOORTRADE och har inget värde.
5.7 Kunden är vederbörligen informerad om att varken transportören eller HOORTRADE ska vara ansvariga för mottagandet av paket av en person som är auktoriserad av kunden och som accepterar leverans utan förbehåll. HOORTRADE måste under alla omständigheter underrättas om en sådan situation så snart som möjligt för att göra det möjligt för HOORTRADE att kontakta den berörda transportören och besluta om hur den levererade beställningen ska följas upp. Som sådan ombeds kunden att dokumentera de problem som uppstått (foto, kommentarer på följesedeln) för att underlätta behandlingen av returer med transportören. Om det inte finns några förbehåll vid leveranstillfället bekräftar kunden att han har mottagit produkter i enlighet med sin beställning och i till synes gott skick, utan att det påverkar möjligheten för kunden att senare åberopa tillämpliga rättsliga garantier, under förutsättning att de nödvändiga villkoren uppfylls.
5.8 Om kundens paket returneras till HOORTRADE på grund av en anomali eller skada, kommer HOORTRADE att kontakta kunden vid mottagandet av det returnerade paketet för att be om uppföljning av hans beställning. Om kunden av misstag har vägrat att ta emot paketet kan han begära att det returneras genom att betala kostnaderna för den nya försändelsen i förväg. Dessa kostnader måste också betalas för beställningar för vilka fraktkostnaderna var gratis vid beställningstillfället.
5.9 Varje försening i leveransen i förhållande till det datum eller den tidsfrist som anges till kunden vid tidpunkten för beställningen eller, i avsaknad av ett datum eller en tidsfrist vid tidpunkten för beställningen, mer än trettio (30) dagar från ingåendet av avtalet kan leda till att försäljningen annulleras på initiativ av kunden, på skriftlig begäran från kunden via rekommenderat brev med mottagningsbevis, om han inte har uppfyllt detta efter att ha beställt HOORTRADE att göra leveransen. Kunden kommer då att få tillbaka alla belopp som betalats, senast inom fjorton (14) dagar från det datum då avtalet sades upp. Denna klausul är inte avsedd att gälla om leveransförseningen beror på ett fall av force majeure.
6. INVENTERING FÖRE MONTERING
Efter leverans av sin beställning och före varje begäran om HOORTRADEs kundservice måste kunden se till att de har kontrollerat alla delar som ingår i de levererade paketen inom en period av högst fjorton (14) kalenderdagar. Denna fullständiga verifiering är absolut nödvändig för att begränsa den multipla användningen av HOORTRADEs kundservice och därmed tillåta HOORTRADE att svara på kundens begäran på en gång och så snart som möjligt. Annars kan HOORTRADEs svarstider förlängas.
7. ÅNGERRÄTT
7.1 Kunden har en period på fjorton (14) hela dagar från mottagandet av produkterna för att utöva sin ångerrätt hos HOORTRADE, enligt de rättsliga villkor som anges i konsumentlagen, utan att behöva motivera någon anledning eller betala några påföljder, förutom de returkostnader som avses i artikel 7.7.
Om kunden vill utöva sin ångerrätt på produkter som köpts under ett paketerat kampanjerbjudande, förstått som tilldelning av en fördel (kostnadsfritt, prissänkning) på en eller flera produkter villkorat av köp av en huvudprodukt, får han endast utöva denna rätt i enlighet med följande villkor:
Erbjudande med gratis leverans av en sekundär produkt:
I händelse av återkallelse av alla produkter som ingår i erbjudandet kommer kunden att återbetalas för hela det pris som faktiskt betalats;
I händelse av ett återkallande som endast avser huvudprodukten kommer kunden att vara skyldig att (i) returnera den erbjudna sekundärprodukten eller (ii) betala dess enhetsvärde för den sekundära produkten före applicering;
I händelse av återkallelse som endast avser den sekundära produkten, bekräftar kunden att ingen återbetalning kommer att ske till honom, eftersom denna produkt har tillhandahållits kostnadsfritt.
Erbjudande om prissänkning (rabatt) på en sekundär produkt:
I händelse av återkallelse av alla produkter som ingår i erbjudandet kommer kunden att återbetalas för hela det pris som faktiskt betalats;
I händelse av återkallelse som endast avser en av de produkter som ingår i erbjudandet, kommer kunden endast att återbetalas för det pris som faktiskt betalats för den berörda produkten.
7.2 Om kunden har för avsikt att utöva sin ångerrätt måste han informera HOORTRADE om sitt beslut att frånträda det avtal som ingåtts av försändelsen, före utgången av ovannämnda period:
Med formuläret som bifogas dessa villkor, i bilaga 1 och skickas antingen via post med mottagningsbevis, eller via kontaktformuläret som finns tillgängligt från webbplatsens kundområde.
Alla andra uttryckliga, otvetydiga uttalanden som uttrycker en vilja att frånträda avtalet (t.ex. ett brev som skickas med rekommenderat brev med mottagningsbevis).
7.3 Under alla omständigheter måste kunden ange en entydig och otvetydig önskan att dra sig tillbaka.
7.4 När HOORTRADE tar emot den vederbörligen ifyllda ångerblanketten kommer den utan dröjsmål att skicka kunden en bekräftelse på mottagandet av dess återkallelse på ett varaktigt medium till den e-postadress som kunden angav vid beställningen.
7.5 Varje retur av en produkt av kunden till HOORTRADE före mottagandet av mottagningsbeviset och/eller en skriftlig bekräftelse från HOORTRADE som nämner platsen/platsen till vilken denna produkt ska returneras, kommer att avvisas av HOOTRADE och returneras till avsändaren.
7.6 Under alla omständigheter är kunden skyldig att returnera produkterna till HOORTRADE eller någon annan person som utsetts av HOORTRADE, utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) dagar efter meddelandet om sitt beslut att frånträda avtalet. Under alla omständigheter måste kunden returnera de berörda produkterna till HOORTRADE i förpackningar som är tillräckligt lämpliga för att säkerställa deras skydd under transporten och acceptabla ur transportörens synvinkel och i det skick i vilket de mottogs, tillsammans med de skickade instruktionerna och/eller eventuella tillbehör och/eller något annat dokument som ursprungligen tillhandahölls.
7.7 Kunden är fri att returnera produkterna till HOORTRADE på egen hand och på egen bekostnad, under förutsättning att de ovan nämnda återkallelseformaliteterna uppfylls i förväg. Emellertid, och med tanke på produkternas karaktär, erbjuder HOORTRADE kunden en tjänst för att returnera produkterna på grund av deras volym och/eller vikt. Kostnaderna för att returnera produkterna varierar beroende på paketets vikt och det land som anges i leveransadressen för beställningen (se tabellen nedan).
ZON 1: Frankrike
ZON 2: Tyskland, Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg
ZON 3: Italien, Spanien, Polen, Österrike, Portugal, Tjeckien
ZON 4: Danmark, Irland, Kroatien, Ungern, Litauen, Lettland, Slovenien, Slovakien
ZON 5: Finland, Sverige, Grekland, Rumänien
FÖRPACKNINGSVIKT UPP TILL (i KG) | RETURFRAKTKOSTNADER PER PAKET INKL. MOMS (ZON 1) | RETURFRAKTKOSTNADER PER PAKET INKL. MOMS (ZON 2) | RETURFRAKTKOSTNADER PER PAKET INKL. MOMS (ZON 3) | RETURFRAKTKOSTNADER PER PAKET INKL. MOMS (ZON 4) | RETURFRAKTKOSTNADER PER PAKET INKL. MOMS (ZON 5) |
---|---|---|---|---|---|
< 1 | 9 € | 10 € | 11 € | 12 € | 13 € |
1 | 23 € | 32 € | 34 € | 38 € | 41 € |
2 | 23 € | 33 € | 35 € | 39 € | 42 € |
3 | 24 € | 33 € | 35 € | 39 € | 42 € |
4 | 24 € | 33 € | 35 € | 39 € | 42 € |
5 | 24 € | 34 € | 36 € | 40 € | 43 € |
6 | 24 € | 34 € | 36 € | 40 € | 43 € |
7 | 25 € | 34 € | 36 € | 40 € | 43 € |
8 | 25 € | 35 € | 37 € | 41 € | 44 € |
9 | 25 € | 35 € | 37 € | 41 € | 44 € |
10 | 25 € | 35 € | 37 € | 41 € | 44 € |
11 | 26 € | 36 € | 38 € | 42 € | 45 € |
12 | 26 € | 36 € | 38 € | 42 € | 45 € |
13 | 26 € | 36 € | 38 € | 42 € | 45 € |
14 | 26 € | 37 € | 39 € | 43 € | 46 € |
15 | 26 € | 37 € | 39 € | 43 € | 46 € |
16 | 27 € | 37 € | 39 € | 43 € | 46 € |
17 | 27 € | 38 € | 40 € | 44 € | 47 € |
18 | 27 € | 38 € | 40 € | 44 € | 47 € |
19 | 27 € | 38 € | 40 € | 44 € | 47 € |
20 | 27 € | 38 € | 40 € | 44 € | 47 € |
21 | 27 € | 38 € | 40 € | 44 € | 47 € |
22 | 27 € | 38 € | 40 € | 44 € | 47 € |
23 | 27 € | 39 € | 41 € | 45 € | 48 € |
24 | 27 € | 39 € | 41 € | 45 € | 48 € |
25 | 27 € | 39 € | 41 € | 45 € | 48 € |
26 | 27 € | 40 € | 42 € | 46 € | 49 € |
27 | 28 € | 40 € | 42 € | 46 € | 49 € |
28 | 28 € | 40 € | 42 € | 46 € | 49 € |
29 | 28 € | 41 € | 43 € | 47 € | 50 € |
30 | 28 € | 41 € | 43 € | 47 € | 50 € |
All användbar verifiering utförs i alla fall av HOORTRADE vid mottagandet av produkterna. För att HOORTRADE ska kunna utföra de nödvändiga kontrollerna och hantera sin begäran om uttag under optimala förhållanden, rekommenderar HOORTRADE starkt att kunden skickar ett fotografi av de returnerade produkterna och paketet/paketen före leverans. HOORTRADE ber kunden att ta bort etiketterna för utgående transport från paketen.
I enlighet med den rättsliga ramen för ångerrätten förbehåller sig HOORTRADE rätten att hålla kunden ansvarig i händelse av värdeminskning av produkterna till följd av andra manipulationer än de som är nödvändiga för att fastställa dessa produkters art, egenskaper och korrekta funktion. När en sådan värdeminskning noteras vid returen av produkterna kan HOORTRADE, från fall till fall, motivera minskningen av produktens värde på kundens ersättning i enlighet med de felaktiga manipulationer som den senare är ansvarig för.
7.8 I händelse av att kunden utövar sin ångerrätt kommer hela det belopp som betalats av kunden att återbetalas till kunden av HOORTRADE, utan onödigt dröjsmål, inom fjorton (14) dagar från det datum då HOORTRADE informerades om kundens beslut att frånträda avtalet. Motsvarande returkostnader kommer att dras av från det återbetalade beloppet. Denna återbetalning kan skjutas upp tills produkterna har hämtats eller tills konsumentkunden har tillhandahållit bevis på att dessa produkter har skickats med ett fotografi av produkten och paketet, beroende på vilket som inträffar först. Återbetalningen kommer att göras med samma betalningsmedel som den som användes vid beställningen, såvida inte kunden uttryckligen samtycker till användningen av ett annat betalningsmedel och förutsatt att återbetalningen inte medför några kostnader för kunden.
8. PRODUKTGARANTI
Rättsliga garantier
"Konsumenten har en period på två år från leveransen av varorna för att få den rättsliga garantin om överensstämmelse genomförd i händelse av bristande överensstämmelse. Under denna period är konsumenten endast skyldig att fastställa att den bristande avtalsenligheten föreligger och inte det datum då den uppstod.
Om avtalet om försäljning av varorna föreskriver kontinuerligt tillhandahållande av digitalt innehåll eller en digital tjänst under en period på mer än två år, ska den rättsliga garantin gälla för det digitala innehållet eller den digitala tjänsten under hela tillhandahållandeperioden. Under denna period är konsumenten endast skyldig att visa att den bristande avtalsenlighet som påverkar det digitala innehållet eller den digitala tjänsten föreligger, och inte det datum då den uppstod.
Den rättsliga garantin om överensstämmelse innebär en skyldighet för fackmannen, i förekommande fall, att tillhandahålla alla uppdateringar som krävs för att upprätthålla fastighetens överensstämmelse.
Den lagstadgade garantin om överensstämmelse ger konsumenten rätt att reparera eller byta ut varorna inom trettio dagar efter begäran, utan kostnad och utan större olägenheter för dem.
Om produkten repareras inom ramen för den lagstadgade garantin om överensstämmelse kan konsumenten dra nytta av en förlängning av den ursprungliga garantin med sex månader.
Om konsumenten begär reparation av varorna, men säljaren kräver att varorna byts ut, förnyas den rättsliga garantin om överensstämmelse under en period av två år från det datum då varorna byttes ut.
Konsumenten kan få en minskning av köpeskillingen genom att behålla varorna eller häva avtalet genom att få full återbetalning mot återlämnande av varorna, om: 1° Fackmannen vägrar att reparera eller byta ut varorna; 2° Reparation eller utbyte av egendomen äger rum efter en period av trettio dagar; 3° Reparation eller utbyte av en vara medför en väsentlig olägenhet för konsumenten, särskilt när konsumenten slutgiltigt bär kostnaderna för återtagande eller avlägsnande av den vara som inte uppfyller kraven, eller när konsumenten bär kostnaderna för att installera den reparerade eller byta ut varan. 4° Egendomens bristande överensstämmelse kvarstår trots säljarens misslyckade försök att få den att uppfylla kraven.
Konsumenten har också rätt till ett prisavdrag på varorna eller till hävning av avtalet om den bristande avtalsenligheten är så allvarlig att den motiverar en omedelbar prissänkning eller hävning av avtalet. Konsumenten är då inte skyldig att begära reparation eller utbyte av varan i förväg.
Konsumenten har inte rätt att häva köpet om den bristande avtalsenligheten är ringa. Varje period av immobilisering av fastigheten i syfte att reparera eller byta ut den upphäver garantin som återstod att gälla fram till leveransen av den renoverade varan. "De rättigheter som nämns ovan följer av tillämpningen av artiklarna L. 217-1 till L. 217-32 i konsumentlagen.
Säljaren som i ond tro hindrar genomförandet av den rättsliga garantin om överensstämmelse ådrar sig böter på högst 300 000 euro, som kan ökas till 10 % av den genomsnittliga årsomsättningen (artikel L. 241-5 i konsumentlagen).
Konsumenten drar också nytta av den lagstadgade garantin mot dolda defekter enligt artiklarna 1641 till 1649 i civillagen, under en period av två år från upptäckten av defekten. Denna garanti ger innehavaren rätt till ett prisavdrag om varan behålls eller till full återbetalning vid retur av varan.
8.1 Alla produkter som förvärvas på webbplatsen omfattas av följande rättsliga garantier, som föreskrivs i civillagen och konsumentlagen.
8.2 Kunden är dock vederbörligen informerad om att varje ändring, skärning eller anpassning av en eller flera delar av de levererade produkterna förhindrar tillämpningen av de tillhörande rättsliga garantierna, som definieras nedan.
Rättslig garanti om överensstämmelse
8.3 Enligt artiklarna L.217-3 och följande i konsumentlagen "levererar säljaren varor som överensstämmer med avtalet och de kriterier som anges i artikel L.217-5" och "han är ansvarig för all bristande överensstämmelse som föreligger vid tidpunkten för leveransen av varorna i den mening som avses i artikel L. 216-1, som visar sig inom två år efter leveransen". Säljaren "skall också vara ansvarig, under samma perioder, för all bristande överensstämmelse som beror på förpackningen, monteringsanvisningen eller installationen, när denna har debiterats honom enligt avtalet eller har utförts under hans ansvar, eller när den felaktiga installationen, utförd av konsumenten enligt avtalet, beror på luckor eller fel i de installationsanvisningar som säljaren tillhandahåller". Garantin för överensstämmelse kan utövas om en defekt skulle finnas den dag då produkten tas i besittning.
8.4. Enligt villkoren i artikel L.217-4 i konsumentlagen anses en produkt vara i överensstämmelse med avtalet:
"1° Det motsvarar beskrivningen, typen, kvantiteten och kvaliteten, särskilt i fråga om funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet eller andra egenskaper som anges i kontraktet.
2° Den är lämplig för alla speciella ändamål som konsumenten önskar och som säljaren uppmärksammas på senast vid tidpunkten för avtalets ingående och som denne har godkänt.
3° Den levereras med alla tillbehör och installationsanvisningar, som ska levereras i enlighet med kontraktet;
4° Den ska uppdateras i enlighet med avtalet. ».
Dessutom anses en produkt uppfylla kraven om den uppfyller kriterierna i artikel L.217-5 i konsumentlagen:
"1° Det är lämpligt för den användning som normalt förväntas av varor av samma typ, i förekommande fall med beaktande av alla bestämmelser i unionsrätten och nationell lagstiftning samt alla tekniska standarder eller, i avsaknad av sådana tekniska standarder, de särskilda uppförandekoder som är tillämpliga på den berörda sektorn
2° I förekommande fall har säljaren de egenskaper som säljaren har presenterat för konsumenten i form av ett prov eller en modell innan avtalet ingicks.
3° I tillämpliga fall ska de digitala element som ingår i avtalet tillhandahållas i enlighet med den senaste version som var tillgänglig vid tidpunkten för avtalets ingående, om inte parterna kommer överens om något annat.
4° I förekommande fall levereras den med alla tillbehör, inklusive förpackning, och installationsanvisningar som konsumenten legitimt kan förvänta sig;
5° I förekommande fall ska den förses med de uppdateringar som konsumenten med fog kan förvänta sig, i enlighet med bestämmelserna i artikel L. 217-19;
6° Det motsvarar den kvantitet, kvalitet och andra egenskaper, även i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet och säkerhet, som konsumenten med fog kan förvänta sig för varor av samma slag, med hänsyn till varans art samt de offentliga uttalanden som gjorts av säljaren, av någon person i tidigare led i transaktionskedjan, eller av en person som agerar på deras vägnar, inbegripet i reklam eller märkning. ».
8.5. Bristande överensstämmelse hos nya varor som uppträder inom tjugofyra (24) månader efter leveransen av varorna ska, i avsaknad av bevis på motsatsen, presumeras föreligga vid tidpunkten för leveransen, såvida inte denna presumtion är oförenlig med varornas art eller den defekt som åberopas.
8.6 I enlighet med artikel L.217-7 i konsumentlagen gäller dock inte denna presumtion om den "är oförenlig med [produktens] art eller den påstådda bristen på överensstämmelse". I detta avseende kan HOORTRADE analysera den omtvistade produkten för att avgöra om den identifierade defekten existerade eller inte på dagen för leverans av produkten till kunden. Efter den lagstadgade tidsfristen är det dock upp till kunden att bevisa att defekten fanns vid tidpunkten för övertagandet av produkten.
8.7. För att göra det möjligt för HOORTRADE att motbevisa presumtionen om överensstämmelse måste varje begäran om utbyte eller reparation av produkter som inte överensstämmer under den lagstadgade garantin för överensstämmelse åtföljas av fotografier för att underlätta behandlingen av begäran och för att göra det möjligt för HOORTRADE att göra nödvändiga upptäckter.
8.8 I enlighet med artikel L.217-8 i konsumentlagen har konsumenten "i händelse av bristande avtalsenlighet rätt att få varorna återställda till avtalsenlighet genom reparation eller utbyte, eller, om detta inte är möjligt, till ett prisavdrag eller till uppsägning av avtalet." I artikel L217-12 i konsumentlagen anges dock att "säljaren får inte gå vidare i enlighet med det val som konsumenten har gjort om den begärda efterlevnaden är omöjlig eller medför oproportionerliga kostnader med avseende på i synnerhet: 1° Varans värde i avsaknad av bristande avtalsenlighet; 2° Omfattningen av den bristande överensstämmelsen. och 3° Möjligheten att välja det andra valet utan större olägenheter för konsumenten. Säljaren kan vägra att bringa egendomen i överensstämmelse om detta är omöjligt eller medför oproportionerliga kostnader, särskilt med avseende på 1° och 2°". ». HOORTRADE åtar sig att erbjuda kunden som en prioritet, och att prioritera, utbyte av icke-överensstämmande delar av produkten. Bytet av produkten kommer att betraktas som en första utväg i fall av uppenbar omöjlighet att uppfylla kraven genom att reparera varorna.
8.9. Kunden får inte begära en minskning av inköpspriset för produkten eller annullering av försäljningen mot återbetalning av priset när efterlevnad sker efter en period av trettio (30) dagar efter kundens begäran, om överskridandet av denna period kan hänföras till kunden, särskilt på grund av dess underlåtenhet att svara på HOORTRADEs förfrågningar för att behandla sin begäran.
8.10. Enligt villkoren i artikel L.217-3 i den franska konsumentlagen omfattas en åtgärd till följd av bristande överensstämmelse av preskriptionstiden i artiklarna 2224 och följande i den franska civillagen.
8.11 Den lagstadgade garantin för överensstämmelse gäller oberoende av vilken kommersiell garanti som ges.
Lagstadgad garanti mot dolda fel
8.12 Enligt artiklarna 1641 till 1649 i civillagen kan kunden begära att garantin mot dolda fel utövas om de defekter som presenteras inte uppstod vid köptillfället, är före köpet och är tillräckligt allvarliga (defekten måste antingen göra produkten olämplig för den användning som den är avsedd för, eller minska denna användning i en sådan utsträckning att köparen inte skulle ha köpt produkten eller inte skulle ha köpt den vid en sådan tidpunkt). om han hade känt till felet).
8.13 Klagomål eller begäran om återbetalning för en produkt som inte uppfyller kraven måste göras via post eller via det kontaktformulär som är avsett för detta ändamål och som är tillgängligt på webbplatsen från kundområdet. Kunden kommer att få ersättning för beloppet för sin beställning med samma betalningsmedel som användes för den ursprungliga transaktionen. Kostnaderna för återbetalningsförfarandet (i synnerhet kostnaden för att returnera den berörda produkten) kommer att förbli på HOORTRADEs bekostnad.
8.14 I händelse av upptäckt av en dold defekt strävar HOORTRADE efter att så långt det är möjligt prioritera utbyte av den defekta delen eller produkten för att garantera en snabb och effektiv lösning av problemet. I enlighet med artikel 1644 i civillagen har kunden dock rätt att välja att häva köpet eller sänka priset beroende på vad han eller hon föredrar.
8.15 I enlighet med artikel 1648.1 i civillagen informeras kunden om att "talan till följd av de befintliga bristerna måste väckas av köparen inom två år från det att felet upptäcktes".
KOMMERSIELLA GARANTIER
Garanti för motorreparation
8.16 Förutom den lagstadgade garantin för överensstämmelse erbjuder HOORTRADE kunden en kommersiell garanti som täcker reparation av de mekaniska elementen i slaggrinden och skjutgrindsmotoriseringarna (nedan kallad "utrustningen").
8.17 Varje begäran om genomförande av denna garanti kommer att ge upphov till en diagnos av utrustningen av HOORTRADE. Hanteringen av kundens begäran kommer att variera beroende på följande situationer:
8.17.1. I händelse av en omöjlig reparation kommer HOORTRADE att ersätta produkten med en identisk eller likvärdig produkt.
8.17.2. Om reparationsbegäran görs under den tjugofyra (24) månadersperiod som omfattas av den lagstadgade garantin för överensstämmelse, kommer HOORTRADE att reparera utrustningen utan kostnad för kunden, såvida inte den senare väljer att byta ut produkten i enlighet med det val som gjorts enligt den lagliga garantin för överensstämmelse enligt villkoren i artikel 8.5 i dessa villkor. Alla reparationer som utförs inom denna period kommer att resultera i en sex (6) månaders förlängning av den lagstadgade garantin om överensstämmelse, i enlighet med artikel L.217-3 i konsumentlagen.
8.17.3. Om reparationsbegäran görs efter den tjugofyra (24) månadersperiod som omfattas av den lagstadgade garantin om överensstämmelse, kommer HOORTRADE att fakturera för reparationen av utrustningen, på grundval av en offert som tidigare validerats av kunden.
8.18 HOORTRADE åtar sig att ta hand om återvinningen av utrustningen för reparation. HOORTRADE åtar sig också att återlämna den reparerade utrustningen till kunden, utan extra kostnad för den senare.
8.19 Denna kommersiella garanti täcker inte skador till följd av felaktig användning, försummelse, underlåtenhet att följa installations-, användnings- och underhållsinstruktioner, modifiering eller reparation av produkten av en tredjepartsleverantör.
9. ANSVARIGT
9.1 Var och en av parterna är ansvarig för de konsekvenser som uppstår till följd av dennes fel, fel eller försummelser och som orsakar direkt skada för den andra parten.
Kundens ansvar
• 9.2 Produkterna är utformade för att installeras och användas under normal användning och underhåll. I händelse av skador på produkten på grund av extrema väderförhållanden (stormar, hagel, översvämningar, starka vindar etc.) kan HOORTRADE inte hållas ansvarig för reparation eller utbyte av dessa produkter. Skador till följd av extrema väderförhållanden eller oförutsebara händelser utanför HOORTRADEs kontroll är kundens eget ansvar. Skador orsakade av dåligt väder kan täckas av den hemförsäkring som kunden tecknar. Kunden rekommenderas att kontrollera med sitt försäkringsbolag att deras hemförsäkring täcker sådana skador. Kunden måste vända sig till sin hemförsäkring för eventuell ersättning i samband med skador orsakade av extrema väderförhållanden.
9.3 I enlighet med artikel L216-2 i konsumentlagen övergår all risk för förlust eller skada på produkten till konsumenten vid den tidpunkt då han eller hon har tagit den i fysisk besittning. Som sådan är skador orsakade av vandalism som inträffar efter leveransen av produkten kundens exklusiva ansvar. Sådana skador kan täckas av den hemförsäkring som kunden tecknar. Kunden rekommenderas att kontrollera med sin försäkringsgivare att deras avtal inkluderar täckning för denna typ av anspråk.
Det rekommenderas att kunden tecknar en försäkring som täcker riskerna för skadegörelse.
9.4 Kunden är ensam ansvarig för kvaliteten, precisionen, relevansen och riktigheten av den information som han eller hon tillhandahåller på webbplatsen i syfte att göra och validera sin beställning. Eventuella fel från HOORTRADEs sida när det gäller den information som lämnas till HOORTRADE vid beställningen och som sannolikt kommer att påverka leveransen av de beställda produkterna kan ge upphov till en ny fakturering av de kostnader som krävs för att schemalägga en ny leverans. HOORTRADE kan inte hållas ansvarig i detta avseende.
9.5 Kunden är ensam ansvarig gentemot HOORTRADE och, i förekommande fall, tredje part för alla skador, av vilket slag som helst, orsakade av information som kommuniceras, överförs eller sprids vid beställning och tillämpning av dessa villkor, samt för eventuella brott mot dessa avtalsbestämmelser.
9.6 Kunden är ensam ansvarig för valet av de produkter som han beställer via webbplatsen.
9.7 Montering och montering av den/de levererade produkten/produkterna utförs på kundens eget ansvar. På samma sätt utförs varje skärning av produkten eller modifiering av en del som utgör produkten under kundens eget ansvar. HOORTRADE kan under inga omständigheter hållas ansvarig för montering som inte överensstämmer med teknikens regler eller monterings- och användningsinstruktionerna.
9.8 För att säkerställa att kundens klagomål hanteras på rätt sätt måste kunden undersöka paketets skick och innehåll på leveransdagen för att formulera de nödvändiga reservationerna enligt de villkor som anges i artikel 5) och omedelbart meddela HOORTRADE via kontaktformuläret om eventuella defekter som upptäcks. I händelse av en defekt får kunden inte fortsätta med monteringen av produkten innan HOORTRADE har behandlat sitt anspråk. Vid montering av produkten kan HOORTRADE inte hållas ansvarig för eventuella defekter som upptäcks när produkten har monterats. Följaktligen, om kunden inte informerar HOORTRADE om att det finns en defekt del och monterar den som en del av monteringen av produkten, kommer den inte att kunna förlita sig på delens bristande överensstämmelse.
9.9 När han anförtror montering och installation av en produkt, eller en reservdel, som han har förvärvat, till en professionell tjänsteleverantör eller installatör från tredje part, på egen bekostnad, förblir den senare ensam ansvarig för monteringen, de medel som används för detta ändamål och för eventuella skador som kan uppstå för kunden och/eller produkten under eller i slutet av installationen. I händelse av ingripande av en tredje parts professionell tjänsteleverantör eller installatör som anlitats av kunden, kommer HOORTRADE inte att täcka kostnaderna i samband med detta ingripande, inklusive de som rör byte av delar eller reparation. Alla kostnader relaterade till detta ingripande förblir kundens eget ansvar.
HOORTRADE kan under inga omständigheter hållas ansvarig i detta avseende. Alla förfrågningar som görs till HOORTRADEs kundservice i detta fall kommer att avvisas av HOORTRADE. Eventuella defekter i strukturen eller formen på en del som utgör produkten innan den monteras, borras etc. måste i detta fall meddelas HOORTRADE utan dröjsmål, det anges att kunden sedan åtar sig att avbryta monteringen som anförtrotts tredje part. HOORTRADE kan inte hållas ansvarig för den defekt som upptäcks om den omtvistade delen installeras eller integreras i produktens struktur, trots att meddelandet har skickats till HOORTRADE.
HOORTRADEs ansvar
9.10 HOORTRADE ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att kunden förses med kvalitetsprodukter under optimala förhållanden. HOORTRADE tar fullt ansvar för de produkter som erbjuds kunderna på webbplatsen och kommer endast att hantera eventuella anspråk som rör nämnda produkter.
9.11 HOORTRADE kan dock inte hållas ansvarig för eventuella skador som kan hänföras antingen till kunden själv, eller till en oförutsebar och oöverstiglig handling av en tredje part som inte bryter mot avtalet, eller till ett fall av force majeure.
9.12 Dessutom är kunden inte ansvarig för eventuella skador som kunden drabbas av till följd av felaktig användning eller montering/montering av produkterna som inte överensstämmer med instruktionerna, oavsett om denna installation utförs av kunden själv eller av en tredje parts tjänsteleverantör som kunden har utsett.
9.13 I händelse av ett klagomål från kunden i samband med en defekt som hittats på en produkt, åtar sig HOORTRADE att bekräfta mottagandet av kundens begäran inom fyrtioåtta (48) arbetstimmar efter mottagandet av kundens fullständiga fil (referens, antal, foton, all information som begärs av HOORTRADE). I händelse av en defekt som upptäcks på en produkt och bekräftas av HOORTRADE, åtar sig HOORTRADE att erbjuda kunden en lösning anpassad till dennes begäran inom fjorton kalenderdagar efter bekräftelse på att reklamationen har åtgärdats. Denna lösning kommer att implementeras, förutsatt att kunden svarar snabbt på HOORTRADEs förfrågningar och aktivt samarbetar i behandlingen av hans klagomål.
Utökat producentansvar
9.14 Hoortrade är registrerat hos ADEME, genom följande organ, i enlighet med sina skyldigheter när det gäller producenternas ansvar enligt AGEC-lagen:
LEKO under den unika identitetsbeteckningen FR341859_01RGTM för hantering av hushållsförpackningar
Ecohouse enligt den unika identitetsbeteckningen FR341859_10VDLX för hantering av begagnade möbler
Ekosystem inom ramen för den unika identitetsbeteckningen FR341859_05DKYV för hantering av avfall som utgörs av eller innehåller elektriska eller elektroniska produkter
Valdelia med den unika identitetsbeteckningen FR341859_04ULNJ för hantering av byggprodukter och byggmaterial i byggnader
10. HOORTRADES ÖVERTAGANDE AV GAMLA PRODUKTER SOM INTE SALUFÖRS
Som en del av tillämpningen av AGEC-lagen kan du få din gamla produkt inbytt utan kostnad för köp av en ny likvärdig produkt, under vissa förutsättningar. Inbyte är möjligt för en produkt av samma typ som den köpta produkten och med motsvarande volym. Om du vill dra nytta av detta inbyte ber vi dig att kontakta vår kundtjänst innan du gör din beställning, som kommer att kontrollera om du är berättigad till villkoren och som kommer att ta hand om att organisera inbytet.
Återtagande av små produkter
10.1 Hoortrade kommer inte att ta tillbaka små begagnade produkter från ditt hem när nya produkter som köpts på dess webbplats levereras. Dessa kan lämnas in gratis på en av de insamlingsställen du väljer som du hittar på följande länk: quefairedemesdechets.ademe.fr/ eller hos någon ekoorganisation som samlar in avfall från de berörda produkterna. En liten produkt är en produkt som kan transporteras utan utrustning, det vill säga en produkt som väger mindre än 20 kg och vars mått (bredd + längd + höjd) är mindre än 2 meter.
Återtagning av skrymmande produkter
10.2 Om du köper en skrymmande produkt på webbplatsen kan du begära att få tillbaka en produkt av motsvarande karaktär och storlek. Bytesprodukten måste vara i kvantiteter som är lika med eller mindre än den eller de produkter som du har köpt från Hoortrade.
Produkten måste demonteras innan den tas tillbaka och packas i en eller flera lådor vars mått inte får överstiga 200 cm i längd och 30 kg per låda, så att de har identiska mått som de levererade produkterna. Begagnade produkter måste göras tillgängliga och klara för avhämtning på returdagen. Den återtagna produkten får inte äventyra transportörens säkerhet och hälsa.
Återtagandet ska ha meddelats innan beställningen läggs ut på platsen. Det kan ske vid tidpunkten för leveransen av den nya produkten eller vid ett senare tillfälle. Transportören har rätt att vägra retur av din använda produkt om den inte uppfyller de villkor som beskrivs ovan.
11.KUNDOMDÖME
11.1 Webbplatsen har inrättat en lösning för att samla in, sprida och kontrollera recensioner som rör kundernas upplevelse av deras beställning och de produkter som erbjuds. Recensioner samlas alltid in baserat på faktisk erfarenhet av att köpa och använda produkter i enlighet med omnibusdirektivet.
11.2 Efter köpet kan kunden kontaktas via e-post av SKEEPERS, genom sin lösning VERIFIERADE RECENSIONER, för att publicera en recension som rör deras köpupplevelse samt deras erfarenhet av att använda de köpta produkterna.
11.3 Kunden har möjlighet att lämna en recension under en period av tre månader efter den inbjudan som skickats via e-post. Konsumenter som har lämnat in en recension kommer att kunna ändra den under en period av tre månader efter att den har skrivits. Utöver detta kan han bara begära att hans åsikt dras tillbaka.
11.4 Kunden förbinder sig att lämna en recension baserad på sin faktiska erfarenhet av varumärket och produkten. Det får inte anses vara obegripligt, olämpligt, kränkande, ärekränkande, diskriminerande, anklagande, rasistiskt eller innebära en uppmaning till rättsliga åtgärder. Recensionsbetyget och kommentaren ska också vara relevanta för det ämne som noteras och ska matcha varandra. Recensionen får inte vara avsedd att snedvrida genomsnittet för det betygsatta företaget, innehålla konkreta inslag av intressekonflikter eller nämna namnet på en konkurrent och/eller uppmuntra till köp från konkurrenterna. Recensionen får inte innehålla reklammaterial eller spammaterial och/eller nämna andra webbplatser. Omdömet får inte innehålla någon personlig information eller annan information som kan identifiera recensenten, kontakta recensenten eller leda till identitetsstöld. I händelse av ett brott kommer meddelandet automatiskt att avvisas.
11.5 Webbplatsen förbehåller sig rätten att kontakta kunden igen efter dennes åsikt samt att svara direkt på den inom ramen för dennes rätt till genmäle.
11.6 Genom att deponera sin recension på webbplatsen överlåter kunden till Hoortrade rätten att reproducera, representera, översätta, anpassa och utnyttja hela eller delar av recensionen, på alla tekniska och/eller digitala medel som är kända eller okända hittills, i alla format och på alla typer av medier. Denna överföring av ekonomiska rättigheter beviljas kostnadsfritt och inte uteslutande, för hela världen och under hela den juridiska skyddstiden för immateriella rättigheter från det att kunden lämnar in meddelandet.
12. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
12.1 Webbplatsen, liksom databaser, texter, dokument, information, bilder, fotografier, grafik, logotyper eller andra data är skyddade enligt artiklarna L.111-1 och följande i lagen om immateriella rättigheter och förblir den exklusiva egendomen för HOORTRADE eller, i förekommande fall, deras respektive ägare från vilka HOORTRADE har erhållit de nödvändiga driftstillstånden.
12.2 HOORTRADE förblir ägare till alla immateriella rättigheter som är registrerade och registrerade hos National Institute of Intellectual Property (INPI) och som rör webbplatsen, samt alla immateriella rättigheter och upphovsrätter som rör alla andra särskiljande tecken som tillhör den.
12.3 All reproduktion och/eller representation, nedladdning, översättning, anpassning, utnyttjande, distribution, spridning och/eller kommunikation, i någon form, oavsett om den är kommersiell eller inte, av hela eller delar av webbplatsen eller någon av de immateriella rättigheter som tillhör HOORTRADE är strängt förbjudet. Kunden ska också avstå från alla handlingar eller handlingar som direkt eller indirekt kan göra intrång i HOORTRADEs immateriella rättigheter.
12.4 I händelse av att ett intrång görs i de immateriella rättigheter som rör webbplatsen eller HOORTRADEs rättigheter, uppmanas kunden att rapportera det till HOORTRADE via kontaktformuläret i webbplatsens kundområde.
13. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
13.1 Kunden informeras om att skapandet av hans/hennes personliga konto samt placeringen och valideringen av hans/hennes beställning på webbplatsen ger upphov till insamling och behandling av personuppgifter som rör honom/henne, vars användning är föremål för bestämmelserna i lag nr 78-17 av den 6 januari 1978 om informationsteknik, och EU:s förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter (nedan kallad GDPR).
13.2 HOORTRADE gör en sekretesspolicy tillgänglig för kunden, på sin webbplats, tillgänglig på följande URL-adresswww.sicaan.fr/ - www.sicaan.be/ - www.sicaan.it/ - www.sicaan.es/ - www.sicaan.de/ - www.sicaan.nl/ - www.sicaan.pl/ - www.sicaan.lu/ - www.sicaan.pt/privacy - www.sicaan.at/privacy/ - www.sicaan.ie/privacy/ - www.sicaan.dk/privacy/ - www.sicaan.fi/privacy/ - www.sicaan.se/privacy/ - www.sicaan.co.uk/privacy/ - www.sicaan.cz/privacy/ - www.sicaan.gr/privacy/ - www.sicaan.hr/privacy/ - www.sicaan.hu/privacy/ - www.sicaan.lt/privacy/ - www.sicaan.lv/privacy/ - www.sicaan.ro/privacy/ - www.sicaan.si/privacy/ - www.sicaan.sk/privacy/, och beskriver principerna för insamling och behandling av personuppgifter som praktiseras av HOORTRADE, samt de rättigheter som kunden har med avseende på sina data.
14. SPRÅK I DE ALLMÄNNA VILLKOREN
14.1 Dessa villkor är skrivna på franska.
14.2 I händelse av att de behöver översättas till ett eller flera språk, kommer endast den franska versionen av texten att gälla i händelse av en tvist.
15. TILLÄMPLIG LAG OCH JURISDIKTION
15.1 Dessa villkor regleras av fransk lag.
15.2 I händelse av en tvist som dessa villkor (eller någon av deras klausuler) och/eller förhållandet mellan parterna kan ge upphov till, kan kunden, efter eget val, utöver en av de domstolar som har territoriell behörighet enligt civilprocesslagen, väcka talan mot domstolen på den plats där den hade sin hemvist vid tidpunkten för avtalets ingående eller när den skadliga händelsen inträffade.
15.3 Enligt artikel L.612-1 i konsumentlagen erinras det om att "varje konsument har rätt att kostnadsfritt vända sig till en konsumentmedlare för att få tvisten mellan honom och en näringsidkare att lösas i godo. För detta ändamål garanterar yrkesutövaren konsumenten en effektiv tillgång till ett system för konsumentmedling".
15.4 I enlighet med förordning nr 2015-1033 av den 20 augusti 2015 och genomförandedekret nr 2015-1382 av den 30 oktober 2015 kan alla tvister eller så kallade konsumenttvister, som omfattas av artikel L.612-2 i konsumentlagen, lösas i godo genom medling vid CMAP – Centre de Médiation et d'Arbitrage de Paris.
15.5 För att hänskjuta sin tvist till medlaren kan kunden:
i) fylla i formuläret på CMAP:s webbplats: www.mediateur-conso.cmap.fr, eller
(ii) skicka sin begäran med enkel eller rekommenderad post till CMAP Médiation Consommation, 39 avenue Franklin D. Roosevelt, 75008 PARIS; eller
(iii) skicka ett e-postmeddelande till consommation@cmap.fr.
15.6 Det erinras om att medling inte är obligatorisk, om inte annat föreskrivs i lag, och erbjuds för att lösa tvister genom att undvika att vända sig till domstol.
Bilaga 1 – Mall för ångerblankett
(Fyll i och returnera detta formulär endast om du vill frånträda avtalet)
Att: HOORTRADE, 83-85 boulevard du parc de l'Artillerie – 69007 LYON – Frankrike
Jag underrättar er härmed om mitt frånträdande av avtalet avseende Order nummer: ________________
Och angående produkten/produkterna nedan:
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Mottaget: __ / __ / ____
Mitt namn och min adress:
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Jag accepterar det erbjudande om returservice som erbjuds av Hoortrade (punkt 7.7 i de allmänna villkoren)
Datum: __ / __ / ____
Underskrift (endast vid pappersanmälan av detta formulär):
Bilaga 2 – Förteckning över postnummer som inte levereras av HOORTRADE
Betalar | Ville | postnummer |
---|---|---|
Spanien | ||
Ceuta | 51001 ➜ 51005 | |
Melilla | 52001 ➜ 52005 | |
Kanarieöarna | 35XXX | |
Balearerna | 07XXX | |
UK | ||
Isle of Wight | PO30 till PO41 | |
Anglesey (Ynys mån) | LL58 till LL78 | |
Shetland | EA1 till EA3 | |
Orkneyöarna (Orkneyöarna) | KW15 till KW17 | |
Yttre Hebriderna | HS1 till HS9 | |
Mull | PA64 till PA75 | |
Skye | IV41 till IV56 | |
Islay | PA42 till PA49 | |
Arran | KA27 | |
Bute | PA20 till PA21 | |
Coll & Ritat | PA77, PA78 | |
Den heliga ön (Anglesey) | LL65 | |
Portland | T5D | |
Lindisfarne (Heliga ön) | TD15 | |
Isle of Man | IM1 till IM9 | |
Jersey | JE1 till JE4 | |
Guernsey | GY1 till GY10 | |
Italien | ||
San Marino | 4789X (4789X | |
Livigno Livigno | 23041 | |
Vatikanen | 00120 | |
Norge | ||
Longyearbyen | 9170 | |
Svalbard | 9171 | |
Isfjord pä Svalbard | 9172 | |
Ny-Ålesund | 9173 | |
Hopen | 9174 | |
Sveagruva | 9175 | |
Björnoya | 9176 | |
Hornsund | 9177 | |
Barentsburg | 9178 | |
Pyramiden | 9179 | |
Portugal | ||
Madeira | 9000 ➜ 9390 9400 |
|
Azorerna | 9500 ➜ 9690 9700 ➜ 9950 9960 ➜ 9989 |